28 listopada, 2022

Na czym polega proces tulejowania bloków silnika?

tulejowanie cylindrów

Podzespoły mechaniczne mogą służyć bardzo długo, lecz każdy z nich w pewnym momencie przestanie prawidłowo spełniać swoje zadanie. Odnosi się to oczywiście też do silników spalinowych, ale warto wiedzieć, że można go zregenerować, wykonując tulejowanie bloków silnika. Na czym to polega?

Silnik – potężna maszyna o pewnych słabościach

Silnik spalinowy to dość skomplikowane urządzenie, od którego dobrej kondycji zależy w ogromnym stopniu, jak będą działać inne – większe i mniejsze – mechanizmy. Narażony jest na dość uciążliwe warunki pracy, bo oddziałują na niego zarówno obciążenia mechaniczne, jak i termiczne. To prawda, że silniki zaprojektowane są w ten sposób, aby wytrzymać wiele i to przez długi czas, niemniej w efekcie tarcia i przegrzania, co dotyczy szczególnie niektórych, bardziej wrażliwych elementów, silnik traci na jakości. Widoczne jest to zwłaszcza po ścieraniu się pierścieni i wewnętrznych ścian cylindrów. W bardzo złym stanie bywają też tłoki i zawory. 

Jak zbudowany jest silnik?

Żeby lepiej zrozumieć temat, powinniśmy przyjrzeć się budowie silnika spalinowego, opisując go najprościej, jak się da. Korpus podzielony jest na 3 części. Jedną z nich jest część środkowa, inaczej blok silnika, to właśnie tu są położone otwory cylindrów. Gdy silnik pracuje, poruszają się w nich tłoki. Tulejowanie cylindrów jest więc tu bardzo istotne, żeby mogły dobrze funkcjonować, co przekłada się na cały silnik. Dolna część silnika to miska olejowa, która zamyka komorę, gdzie znajduje się wał korbowy. Obraca się dzięki przemieszczającym się tłokom. Górna część to głowica silnika. Są tu gniazda zaworów, odpowiedzialnych za doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej. 

Niezależnie od miejsca w silniku spalinowym najbardziej narażone na uszkodzenia części to ruchome i nieruchome elementy. W blokach, jak już wspomnieliśmy, są to wewnętrzne powierzchnie cylindrów, w górnej części gniazda zaworów, a w dolnej panewki wału korbowego. 

Tulejowanie bloków silnika – na czym polega?

Proces tulejowania wykonuje się zwłaszcza w sytuacji, gdy grubość ścianek tulei jest zbyt mała, tak bardzo, że nie można jej szlifować, gdyż może się to przyczynić do znacznego zmniejszenia wytrzymałości. Tulejowanie jest też niezbędne, gdy uszkodzenia są bardzo znaczące, na tyle głębokie, że potrzeba dużego szlifu. A to powoduje, że nie da się uzyskać właściwych tłoków. Pamiętajmy, że proces osadzenia nowej tulei powinien zostać przeprowadzony dokładnie, bo wymaga to dość sporej precyzji. Wynika to z tego, że wciska się ją w blok silnika przy bardzo małych różnicach wymiarowych, wynoszących od 0,01 do 0,1 mm. Często się też zdarza, że wcześniej należy wykonać otwór pod montowaną tuleję. To tylko pokazuje, jak trudna jest ta cała operacja, zarówno gdy mówimy o doborze tulei, jak i jej precyzyjnym osadzeniu. 

Tulejowanie bloków silnika – komu powierzyć to zadanie?

To niezwykle ważne więc, by powierzyć to zadanie profesjonalistom z Turbolab. Marka zajmuje się honowaniem cylindrów, czyli dokładną obróbką, która ma na celu uzyskanie idealnego wykończenia powierzchni o odpowiedniej średnicy. To sprawia jednocześnie, że wszelkie nierówności zostają usunięte. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku tulejowania bloków silnika. Jeśli chcemy mieć pewność, że osadzimy je precyzyjnie, warto skorzystać z oferty Turbloab, zwłaszcza że za honowanie cylindrów cena nie jest wygórowana.

Potrzebujesz zaufanej firmy, która wykona tulejowanie?

Współpracując z nami, możesz być pewien indywidualnego podejścia, najwyższej jakości oraz realnych terminów. Potwierdzeniem najwyższej jakości usług są referencje, które uzyskaliśmy zarówno od polskich podmiotów, jak i zagranicznych klientów.

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej!

Wróć do wpisów